Liity jäseneksi

Kumppanit verkkosivustoa tekemässä

Onko verkkosivustouudistus suunnitelmissa organisaatiossasi? Tiesitkö, millaisia haasteita sopivan yhteistyökumppanin löytämiseen voi liittyä? Lue Rami Aaltosen blogista yleisimmät haasteet ja tilaa webinaari käyttöösi aiheesta.

Kumulan tammikuun webinaarissa käsittelin verkkosivustoprojektiin valmistautumista. Toimin itse hankinta- ja projektikonsulttina ja lähestyn näin asioita ostajan etu edellä. Yhtenä pitämäni webinaarin asiana oli kumppanuusajattelu. 

Verkkosivustoprojekti on yhteistyötä ja hyvä yhteistyö edellyttää kumppanuutta tilaajan ja palveluntarjoajan välillä.

Verkkosivustoprojekti on yhteistyötä ja hyvä yhteistyö edellyttää kumppanuutta tilaajan ja palveluntarjoajan välillä.

Aina kun tehdään kauppaa, on luonnollisesti olemassa myös talouteen liittyvä vastakkainasettelu. Muilta osin intressit ovatkin yhteisiä; tilaaja haluaa hyvän ja tavoitteita palvelevan verkkosivuston. Palveluntarjoaja taas haluaa hyvä referenssin sekä tyytyväisen asiakkaan ja niiden myötä hyvän maineen itselleen. Tilaaja haluaa, että projekti etenee suunnitellusti, aikataulussa ja mukavassa ilmapiirissä. Samat seikat ovat perusvaatimuksia niin ikään palveluntarjoajan kannattavuuden ja työilon näkökulmasta.

Kumppanuutta rakennetaan jo ennen varsinaista projektia käytävässä yhteydenpidossa. Valmisteluvaiheessa on erinomaisia tilanteita kartoittaa yhteensopivuutta vaikkapa markkinavuoropuhelussa tai vapaamuotoisemmassa yhteydenpidossa.

Kumppanuutta rakennetaan jo ennen varsinaista projektia käytävässä yhteydenpidossa.

Tähän vaiheeseen kannattaa käyttää aikaa jo senkin takia, että saa mahdollisuuden arvioida kemioiden ja toimintamallien kohtaamista jo ennen projektia. Vertasin webinaarissa kumppanuuden muodostumista - hieman karrikoiden - parisuhteeseen. Syyt miksi kumppanuus tai suhde jäävät syntymättä, ovat usein kuitenkin melko samanlaisia. Seuraavassa pari poimintaa:

Koettu epäkunnioitus

Tunne yhdessä tekemisestä saattaa notkahtaa tutustumisvaiheessa vaikkapa vastaamatta jääneillä viesteillä tai toisen osapuolen kuuntelemattomuudella. Varsinkin markkinavuoropuhelussa kannattaa molempien osapuolien ottaa kaikki hyöty irti toisen esittämistä kysymyksistä ja tarjotuista näkemyksistä.

Epäsopiva pari

Tilaajan ja palveluntarjoajan resurssien ja toimintamallien kannattaa olla suhteessa toisiinsa. Tilaajan ei kannata hakeutua suuren palveluntarjoajan pienimmäksi asiakkaaksi. Toisaalta myöskään suurimpana asiakkaana ei ole aina hyvä tilanne, vaikka palvelu onkin usein priimaa. Palveluntarjoajan toimintamallit eivät ole välttämättä hioutuneet isompien projektien tai tilaajan prosessien asettamien vaatimusten täyttämiseen. Parasta kokonaislaatua on useimmiten tarjolla keskivaiheilla tai hieman sen yläpuolella. Näitä seikkoja on helppo selvittää esiselvitysvaiheessa.

Kohtuuttomat vaatimukset

Toisinaan tarjouspyyntöihin kirjataan vaatimuksia tarpeettoman laajasti. Tämä johtuu usein siitä, ettei ole tarkkaan tiedetty, mitä kannattaisi vaatia. Tilanne on tilaajan kannalta ongelmallinen, koska parhaat palveluntarjoajat jättävät todennäköisesti vastaamatta tarjouspyyntöön. Tarjouksia taas saattaa hyvinkin tulla sellaisilta palveluntarjoajilta, jotka eivät oikein itsekään tiedä mitä ovat tekemässä. Tarjouspyyntö- ja määrittelydokumentteihin kannattaa kiinnittää erityistä huomioita. Niiden vaikutus tulevaan onnistumiseen on suuri jo ennen projektin alkamista.

Tästä ja paljosta muusta verkkosivustoprojektiin valmistautumiseen liittyvästä lisää asiaa webinaaritallenteessa!

Kumulan jäsenenä saat koulutuksen tallenteen käyttöösi, laita vain viestin palvelu- ja koulutussuunnittelija Hanna Harrisonille (hanna.harrison@kumula.fi). Olen myös itse tavoitettavissa (rami@kukonlaulu.fi), mikäli haluat kysyä jotain omaan verkkopalveluunne tai vaikkapa tulevaisuudessa häämöttävään verkkosivustohankintaan liittyen.

Avainsanat:
Rami Aaltonen

Rami Aaltonen

Senior Advisor, Founder Kukonlaulu

Jaa sivu: